medlem banner

Butikerna är en samarbetsorganisation för små och medelstora butiker inom detalj- och servicehandel i Sverige. Vi representerar många olika områden inom handeln då våra cirka 4 500 medlemmar är fördelade på 8 branschorganisationer. Vi arbetar i huvudsak med opinion, näringspolitik och medlemsförmåner.

Nu är det avgjort - vilka spel som belönas med Guldtärningen 2018

Skärmavbild 2018 10 12 kl. 14.22.32

Ett underhållande mattespel för barn, ett ovanligt spännande spel för hela familjen och en helt ny form av sällskapsspel i vuxenklassen.
Vi gratulerar vinnarna! Och applåderar även de övriga spelen som blivit nominerade i varje klass. För det är sannerligen inte illa att nå toppen i bedömningarna när det, som i år, handlat om rekordmånga sällskapsspel, närmare 50 som anmälde sig till uttagningen!


Varje år sedan 1984 har en opartisk och oberoende jury utsett de bästa nya sällskapsspelen på den svenska marknaden. Tre vinnare - en i varje kategori - tilldelas titeln Årets Spel och priset Guldtärningen.

Utmärkelsen gör det lätt att hitta rätt i speldjungeln. Det är också en uppmuntran till alla speldesigners att fortsätta utveckla nya bra, underhållande och finurliga spel. Och i vår uppkopplade tillvaro är efterfrågan på högkvalitativa sällskapsspel större än någonsin.

Juryn består förutom Lasse Råde också av de rutinerade spelexperterna David Lega, Kristina Helldén, Aja Melander och Jimmy Everitt.

VINNARE I BARNSPELSKLASSEN:
Nummer Ninja
7 - 12 år (beroende på förkunskaper), 2 - 4 spelare
Speluppfinnare: Haywire Entertainment
Matte på skoj! Ett originellt spelupplägg där det gäller att ta sig förbi olika fällor genom att lösa olika Ninja-utmaningar för att befria en fångad drake. Uppgifterna löser man genom kluriga mattefrågor. Och en av finesserna är de två svårighetsnivåerna rekryt eller mästare, vilket gör att äldre syskon kan spela med lillebror eller lillasyster.
Övriga nominerade var: Clicko bokstavsspel och Cirkus Topio

VINNARE I FAMILJESPELSKLASSEN:
Diamant
Från 8 år, 3 - 8 spelare
Speluppfinnare: Alan R Moon och Bruno Faidutti
Ovanlig spelidé där nerver, strategi och taktik spelar stor roll. Hur långt in i grottan vågar du gå? Det gäller att utforska fem olika grottsystem på jakt efter ädla stenar. Ju längre man stannar desto större chans att hitta något riktigt värdefullt, diamanter som samlas i en skattkista, samtidigt som olyckor med gasmoln, otäcka skorpioner eller fallande stenar riskerar att sumpa din fångst. Det gäller att granska spelade kort och bedöma oddsen för framgång mot risken för problem.
Övriga nominerade var: Majesty - din krona - ditt kungarike och Ordpirater

VINNARE I VUXENSPELSKLASSEN:
Exit
Från 12 år, 1 - 4 spelare
Speluppfinnare: Inka och Markus Brand
Helt enkelt fenomenet Escape Room i en hemmaversion där det handlar om att ta sig ut ur ett rum genom att lösa olika uppgifter och gåtor. Nytt och spännande spelkoncept där alla spelare jobbar tillsammans, det går att vara fler än fyra, för att ta sig ut. Och det är verkligen ingen lätt uppgift. Ett avancerat spel med många utmaningar som kan ta åtskillig tid för den ovane. När alla gåtor är lösta och spelarna tagit sig ut, går det inte att spela igen, mysteriet är ju löst! Än så länge finns tre olika versioner med olika svårighetsgrad Ödestugan, Faraos grav och Det hemliga laboratoriet.
Övriga nominerade var: GW:s Brott och Photosynthesis