Leksaksbranschen och Barn & Baby går samman

Branschorganisationerna Leksaksbranschen och Barn & Baby går samman och bildar en ny organisation med ett nytt namn. Den formella sammanslagningen sker 1 januari 2015. Båda organisationerna har såväl tillverkare och importörer som återförsäljare som medlemmar.

Diskussioner om sammanslagning har förts under det senaste året och nu är det alltså klart. Leksaksbranschen har idag 189 medlemmar och Barn & Baby 97 Det nya namnet kommer att offentliggöras under vintern.

– Våra bägge branscher har mycket gemensamt så en sammanslagning känns helt rätt, säger Magnus Stuart ordförande i Leksaksbranschen. Båda branscherna är också relativt små, och nu blir vi en något större aktör vilket är viktigt i arbetet att serva och vara våra medlemmar behjälpliga. Jag ser fram mot den första januari då vi ska vara den naturliga branschorganisationen för alla aktörer som arbetar med barn, leksaker och babyprodukter.

- Håller helt med Magnus, sammanslagningen kommer att bli en vitamininjektion för bägge parter. Ensam är inte längre stark. Jag säger som Darwin att de förändringsbara överlever, säger Sten-Åke Kjellstedt ordförande på Barn & Baby

Leksaksbranschen äger tidningen Leksaksrevyn som sedan ett år även skriver om babybranschen. Tidningen kommer att byta namn.

En ny branschmässa för både leksaker och barn- och babyprodukter diskuteras inför 2016. En arbetsgrupp är tillsatt.