Musti ja Mirri köper Arken Zoo och DjurMagazinet

Musti ja Mirri, Nordens största husdjurskedja, har förvärvat Zoo Support som är ägare av franchisekedjorna Arken Zoo och DjurMagazinet i Sverige. Säljare är Braganza AB. Musti ja Mirri har också nått en överenskommelse om att köpa ytterligare ett antal franchisebutiker inom Zoo Support. Kedjan befäster därmed positionen som nordisk marknadsledare inom zoofackhandel.

Zoo Support är Sveriges största franchisekedja inom zoofackhandel med varumärkena Arken Zoo och DjurMagazinet. Idag ingår 91 svenska butiker i Zoo Support som har ett brett sortiment för husdjur och husdjursägare, till exempel djurmat och tillbehör. Många butiker erbjuder även tjänster som till exempel husdjurstrim under varumärket Trimmis, och veterinärtjänster under varumärket Vettris.

Marknaden för husdjursrelaterade produkter och tjänster växer i stadig takt. Efterfrågan drivs i huvudsak av att djurägare i allt högre utsträckning betraktar husdjuren som fullvärdiga familjemedlemmar och därmed söker allt högre kvalitet och bättre service.

- Det känns mycket bra att göra gemensam sak med så professionella aktörer. Arken Zoo och DjurMagazinet är båda entreprenörsdrivna organisationer med medarbetare som är experter på husdjur. Det finns många områden där vi tillsammans kan arbeta för att skapa ett ännu starkare erbjudande och en ännu bättre upplevelse för kunderna och deras husdjur. Förvärvet ger oss en utmärkt position att ta tillvara på de tillväxtmöjligheter vi ser på husdjursmarknaden", säger Mika Sutinen, vd för Musti ja Mirri.

Framöver är planen att fortsätta bygga Arken Zoos varumärke i Sverige och gradvis harmonisera den nya gruppens sortiment, erbjudanden och försäljningsorganisation. Den nya gruppen kommer att ha den storlek och de resurser som krävs för att ytterligare kunna investera i konceptet och utveckla tjänster för att erbjuda det allra bästa för husdjur och husdjusägare på den svenska marknaden.

- Musti ja Mirri kommer att fortsätta utöka butiksnätverket i Sverige, nu tillsammans med Arken Zoo och DjurMagazinet. Vi kommer också att ytterligare utöka sortimentet, utveckla tjänster och möta kunderna där de vill möta oss, vare sig det är i en fysisk butik eller online", fortsätter Mika Sutinen.

Per G. Braathen, ordförande och ägare av Braganza kommenterar:

- Vi är väldigt glada att Arken Zoo och DjurMagazinet går ihop med Musti ja Mirri och blir den största retailkedjan på den nordiska husdjursmarknaden. Vårt mål när vi köpte Arken Zoo för snart tio år sedan var att etablera Sveriges största zoofackhandel. Det har vi lyckats med tack vare det hårda arbete som företagsledning och inte minst alla franchisetagare lagt ner. Som industriell ägare är vi också glada att kunna fortsätta stötta den nya företagsgruppen genom att förbli ägare, nu i minoritet i ett större sammanhang tillsammans med Musti ja Mirri.