2007-09-26 Ett första steg mot säkrare spelbutiker

Ett första steg mot säkrare spelbutiker
2007-09-26
Tidigare i år tog Svensk Servicehandel & Fast Food initiativ till samverkan med spelbolagen kring säkerhetsfrågor i spelbutiker.
Som ett första resultat kommer nu Svenska Spel med ett 13-punkters säkerhetsprogram i en broschyr som ska distribueras under hösten.
- Ett steg i rätt riktning, säger säkerhetschefen Per Geijer som från branschorganisationens sida hoppas att det kommer att följas av mer åtgärder.

Samtidigt som såväl bankrån som rån mot värdetransporter minskar, ökar rånen i spelbutiker. Därför är det viktigt att handeln och spelbolagen tillsammans vidtar åtgärder för att öka säkerheten. Spelombuden tvingas hantera mycket kontanter och ska också ha motsvarande säkerhetsnivå, till exempel slutna kontanthanteringssystem och övervakning.
- Vi kände tidigare i år att vi ville lägga ytterligare fokus på frågan för att hjälpa våra medlemmar som är spelombud. Över 80 procent tillhör inte någon kedja och kan därmed inte utnyttja kedjans resurser och säkerhetskunskaper utan är helt beroende av sin branschorganisation och spelbolagen, säger Bengt Hedlund, vd i Svensk Servicehandel & Fast Food.
Svensk Servicehandel & Fast Food hade då under en längre tid varnat för det växande problemet och framfört önskemål om att spelbolagen skulle ta in säkerhetsutrustningen i sina inredningskoncept.
- Det är bra att branschorganisationen ställer krav för sina medlemmars räkning. Säkerheten har varit lite eftersatt i spelbolagens koncept, säger Per Geijer som menar att allt inte behöver kosta pengar.
- Att ge ut en broschyr med råd, är ett steg i rätt riktning. Men vi ser gärna att man tar med utrustning som slutna kassasystem och kameror i sina inredningskoncept framöver.