2007-10-10 Oacceptabel utveckling kring värdetransporter

Oacceptabel utveckling kring värdetransporter
2007-10-10
Att bevakningsföretaget Loomis Sverige AB förlorat sitt tillstånd på grund av brister i utbildningen av värdetransportörer kommer naturligtvis att påverka hela handeln. En besvärlig situation har uppstått.
- Ofattbart att ett så stort företag som fått så många chanser inte kunnat hantera detta, säger Butikernas säkerhetschef Per Geijer som hoppas att Loomis nu gör sin hemläxa ordentligt.
Tillsynsarbetet som låg bakom Länsstyrelsens beslut att dra in tillståndet har pågått i flera år. Trots flertalet kontroller med påpekanden om brister så rättade inte Loomis till problemen. Företaget har cirka 60 procent av marknaden för värdetransporter.
- Det är skrämmande att Sveriges största värdetransportbolag har känt sig så oumbärliga att de vågat ignorera Länsstyrelsens krav. En av våra största leverantörer har hel enkelt fört oss bakom ljuset och det är oerhört allvarligt. Dessutom tappar handeln en resurs som är svårt att ersätta på kort sikt, säger Per Geijer.
Förutom Loomis finns det två större aktörer på samma marknad, Panaxia och G4S. Dessutom ett antal lokala företag. Det är svårt att tänka sig marknaden utan Loomis, ingen av de andra kan ta över i dagens läge.
- Loomis agerande äventyrar säkerheten när de egentligen ska arbeta för motsatsen. Nu finns det två alternativa utvecklingsspår. Antingen att Loomis gör bot och bättring och får ett nytt tillstånd. Eller att den övriga marknaden successivt tar över uppdragen.
Om Loomis inte lyckas få ett nytt tillstånd, fråntas de det nuvarande 1 mars 2008.
- Vi kommer med spänning att följa marknadens reaktioner. Om Loomis tar till sig kritiken och får förnyad auktorisation kommer en stor del av butikerna förmodligen att finnas kvar som kunder. Om vi däremot inte ser någon form av självinsikt från Loomis sida kommer handeln inte ha något att välja på annat än att söka sig till andra samarbetspartners, avslutar Per Geijer.