2008-12-03 Satsar på utbildning med ny draghjälp

Satsar på utbildning med ny draghjälp
2008-12-03
Att få handlare att ta sig tid med att gå på kurser är inte alltid så lätt. Många har svårt att lämna sina butiker och prioriterar kanske sällsynt ledighet framför utbildning. Därför provar nu Svensk Servicehandel & Fast Food ett helt nytt grepp för att locka medlemmar till kompetensutveckling.

Att man väljer korta intensiva kurstillfällen och förlägger dem på olika håll i landet, är kanske inte så unikt. Dock är det viktigt och mer eller mindre nödvändigt i sammanhanget. Att utbildningarna är upplagda med mycket praktiska övningar och hålls av branscherfarna lärare, är inte heller något direkt nytänkande. Men - återigen - en av många viktiga faktorer.
Nej, nyheten är sättet man bjuder in till kurserna på.
- Vi har tillsammans med vår samarbetspartner Affärskraft producerat en film, en kort trailer, som beskriver varför man bör gå våra utbildningar och hur det hela är upplagt, säger Tommy Åberg,  konsulent på Svensk Servicehandel & Fast Food.
Inbjudan med tillhörande film mejlas ut till medlemmar på de orter där kurserna ska gå.
- I första hand satsar vi på Stockholmsområdet. Slår detta väl ut, så gör vi likadant även på andra håll i landet.
De ämnen som man i första hand kan förkovra sig i är ledarskap/personalrekrytering och merförsäljning.