2008-12-17 Ökat svinn drabbar kunderna

Ökat svinn drabbar kunderna
2008-12-17
Ny statistik visar hur otroligt stora summor som stjäls från svenska butiker varje år - såväl av kunder som av anställd. Stölder som naturligtvis resulterar i högre priser för konsumenten.
- Som arbetsgivare måste man absolut ta kontroll över det interna svinnet, säger Butikernas säkerhetschef Per Geijer.

I en normalstor livsmedelsbutik stjäls varor motsvarande en ny Volvo V70 varje månad! Dessa förluster måste kompenseras med prisjusteringar vilket drabbar våra laglydiga kunder. Den största delen av stölderna sker av kunder och andra besökare.
- Nästa stora grupp är våra anställda, som står för en dryg tredjedel av det stulna värdet. Jämför man snittbeloppet vid stölderna ser man en stor skillnad mellan kunder och anställda. Där kunder stjäl för cirka 700 kronor per tillfälle, stjäl anställda för nära 30 gånger mer per tillfälle, drygt 20 000 kronor, säger Per Geijer som menar att arbetsgivaren många gånger omedvetet medvetet till att personalstölderna når sådana höga belopp.
- På grund av rädsla för att misstänkliggöra sina anställda genom regler, rutiner och kontroller, undviks detta. Även tecken på intern oärlighet viftas undan och alternativa förklaringar till differenserna skapas. Detta medför att den anställde tillåts att långsamt öka sitt oärliga beteende vilket ofta resulterar i att stora belopp stjäls från arbetsgivaren.
- Att ha regler och kontroller är inte ett tecken på misstro, det är ett sätt att värna sina anställda och förhindra personliga tragedier som alltid följer i internbrottslighetens spår, säger Per Geijer.
Den årliga oberoende undersökningen Global Retail Theft Barometer, som gjorts på uppdrag av säkerhetsföretaget Checkpoint Systems, visar att svinnet i de svenska butikerna har ökat märkbart jämfört med i fjol och dessutom är betydligt högre än i såväl övriga Norden som i Europa totalt.