2010-01-27 Det går bra för leksakshandeln!

Det går bra för leksakshandeln!
2010-01-27
Leksaksmarknaden fortsatte att växa även under 2009. Försäljningen i Sverige har ökat med 4,7 procent till 3,7 miljarder kronor enligt alldeles färska uppgifter från undersökningsföretaget Gfk.

- Siffrorna bekräftar flera saker. Dels att de som jobbar i branschen, både på leverantörs- och handlarsidan, gör ett bra jobb. Dels på att de dåliga tiderna gynnar oss. När folk får sämre med pengar, när de blir oroliga för ekonomin, ja då håller de inne med de stora investeringarna och inköpen. I stället lägger de pengar på sådant som känns viktigt och nära, på barnen, säger Lena Hedö, vd i Sveriges Leksakshandlares Riksförbund.
Snittkvittot har ökat med hela 12,6 procent och nästan lika många hushåll handlade leksaker under 2009 som året innan. Visserligen handlar de inte lika ofta men när de väl handlar så är det alltså till en högre summa. Närmare bestämt 241 kronor.
- Vi ser inte att det är mycket färre hushåll som handlar i år, det är ungefär som tidigare. Men snittkvittot ökar helt klart, säger Etel Keil Björk, Gfk Sverige AB och tillägger att leksaksfackhandeln är oförändrat dominant med 62 procents marknadsandel.
- Vi ser däremot en ökning på övrig handel och det är då främst lågprisvaruhusen som ökar sina andelar jämfört med föregående år.
Aktivitetsleksaker (bygg, hobby, rita, måla, leksaker i miljö) är den kategori som fortsatt driver leksaksmarknaden. Spel/pussel backar något i värdeandelar, likaså övriga leksaker.
Barn upp till fem år står för mer än hälften av värdet på leksaksmarknaden. 9-11-årsgruppen ökar något medan leksaker till hela familjen minskar i värdeandelar.