2008-11-19 Film om hundraårig bransch

Film om hundraårig bransch
2008-11-19
Den 9 november premiärvisades en nyproducerad film och utvecklingen inom den svenska servicehandels- och fast food-branschen. Därmed finns det en unik dokumentation från det som började med små tobaksbutiker, kiosker och korvstånd och som nu är en självklar service nära kunden.

Det var i samband med det officiella firandet av branschorganisationen Svensk Servicehandel & Fast Foods 100-årsjubileum på Solliden den 9 november som filmen visades för första gången. Gästerna som bestod av handlare, leverantörer, förtroendevalda och anställda inom förbundet fick också med sig varsin kopia av filmen när de gick hem.
- Vi fyller inte 100 år så ofta och tyckte att det var värt att dokumentera utvecklingen så långt, säger Bengt Hedlund, vd i Svensk Servicehandel & Fast Food. Med hjälp av våra egna arkiv och många andra källor har vi fått en 15 minuter lång underhållande och informativ bild av branschens vedermödor och glädjeämnen.
- Men vi blickar också framåt. Det är ju på så sätt man använder historien bäst.
Om du som mottagare av detta nyhetsbrev vill ha en kopia på "Svensk Servicehandel & Fast Food - The Movie", hör av dig till redaktionen.